- Hirdetés -

Árulkodik a mobilunk a hosszú hétvégéről

|

Alig különbözik egy erősebb hétvégétől az a szombat, amin egy ünnepnap miatt dolgoznunk kell, ugyanakkor nem a pihenőnap, hanem az időjárás dönti el helyettünk, elhagyjuk-e hétvégén a várost – többek között ez derül ki a Magyar Tudományos Akadémia Csillagászati és Földrajztudományi Kutatóintézetének (MTA CSFK) legújabb kutatásából, ami telefonjaink cellaadatai alapján rajzol pontos képet a mozgásunkról.

A Magyar Tudományos Akadémia Csillagászati és Földrajztudományi Kutatóintézete a Magyar Telekommal közösen végez tudományos kutatást, hogy a mobiltelefonok cellaadatainak földrajzi információja alapján feldolgozzák a hazánk területén egy napon belül zajló mozgásokat. Legújabb kutatásukban azt nézték, a ledolgozandó szombati munkanapok hogyan befolyásolják a várostérség népességét, hányan mennek a főváros körüli hétvégi házakhoz, telkekhez, kirándulóhelyekhez, illetve ilyenkor hogyan használjuk a telefonunkat.

A 2017. november 1. és 2018. május 30. közötti időszakban a kommunikációs események száma hétköznap átlagosan 157 millió volt, hétvégén vagy ünnepnapon 121 milliót bonyolított le a Telekom. Ehhez képes a vizsgált két szombati munkanapon átlagosan 140 millió esemény (hívás, adatforgalom) jelent meg a hálózaton. Ez a szám átlagos szombati forgalmat mutat, ami évközben 120-144 millió közötti. De az egy készülékre eső forgalom se nagyon különbözik attól, hogy dolgozunk (átlagosan 35 eseményszám egy készüléken) vagy éppen pihenünk egy szombati napon (34 db).

A vizsgált két szombati munkanapon egyaránt 3,9 millió készüléket használtak a Telekom hálózatában, ami szintén egy átlagos hétvégi szombatnak felel meg. Viszonyításként a legkevesebb készülék (kb. 3,6 millió) március 15-én, a négynapos hétvége első napján, a legtöbb (4,2 millió) pedig 2017. december 15-én, pénteken volt használatban. Fontos megjegyezni, a kommunikációhoz használt készülékek száma szorosan összefügg (még ha nem is egyezik) a felhasználók számával.

Mit hozott március 15-e?

Az idei március 15-én, az első négynapos hétvége első napján a Magyar Telekom rendszeréből eltűnt közel 8 ezer budapesti, akik egy átlagos hétvégén nem hagyták volna el a fővárost. Az ingázók száma több mint 50 ezer fővel esett vissza egy átlagos hétvégéhez képest. Ez a tömeg azonban nem jelent meg vidéken, ahol a hétvégékhez képest is 100 ezerrel kevesebb készülék volt forgalomban. A magyar felhasználók jó része a nemzeti ünnepen tehát vagy be sem kapcsolta telefonját, vagy külföldön volt.

A március 15-e utáni pénteki pihenőnapon a budapestiek deficitje 14 ezer készülékre nőtt, az ingázók többsége viszont újra megjelent a hálózaton, így mindössze 15 ezer fő hiányzott az átlagos hétvégi forgalomhoz képest. Ezen a napon újra használatba kerül 24 ezer extra készülék vidéken.

Ebből az olvasható ki, hogy március 15-én a felhasználók több mint 10%-a teljesen letette a telefonját, a hosszú hétvége második napján azonban újraindult a kommunikáció. Ám ezúttal vidéken jelentkezett az a forgalmi többlet, ami a várostérségből hiányzott.

Hol telt a májusi hosszú hétvége?

Az idei második négynapos hétvége a május 1-jét megelőző szombattal indult. Ezen a szombaton 50 ezerrel többen utaztak vidékre, további 22 ezer készülék pedig a Budapest és térsége közötti forgalomban jelent meg. Utóbbiért vélhetően az agglomerációba kirándulók voltak felelősek (változékony, de száraz időjárás volt aznap), mert ez a forgalom a hétvége további napjain eltűnt.

A tranzitforgalomban részt vevők túlnyomó részét a budapestiek adták, mivel a hétvége első napján 42 ezer, a pihenőnapnak számító hétfőn már 65 ezer fő hiányzott egy átlagos hétvégén a Budapestről jelt adó készülékekhez képest. Az agglomerációból pedig 10 ezer készülék tűnt el az első napon. Ezzel szemben vidéken szombaton és hétfőn mintegy 100-120 ezer készülék jelent meg egy átlagos hétvégéhez viszonyítva.

A hosszú hétvége utolsó napján a tranzitforgalom ismét felerősödött, mintegy 50 ezer készülék adott jelet vidékről és a fővárosból is ugyanezen a napon. Azaz, a Budapesten lakók vagy dolgozók hazatértek a négynapos hétvége utolsó napján. A vidéki készülékek száma emiatt egy teljesen átlagos hétvégi értékre esett vissza, ez 125 ezer készülékkel kevesebb az előző naphoz képest.

Igazából nem is dolgozunk a munkanapos szombatokon?

Jól látható, hogy a szombati munkanapok nem különböznek érdemben az átlagos szombatoktól, alig valamivel nagyobb az események száma, és hasonlóan gyakran használjuk a készülékeket. Viszont különböző módon élik meg a munkás szombatokat a budapestiek és a várostérségben élők. A budapestiek az eseményforgalmi adatok alapján sokkal nagyobb arányban dolgoznak a szombati munkanapokon. Budapesten egy átlagos szombaton 10%-kal esik vissza az eseményforgalom, az eddig két szombati munkanapon viszont csak 6%-os csökkenés volt tapasztalható. A várostérségben szombatonként átlagosan 11-12%-kal növekedett az eseményforgalom, függetlenül attól, hogy pihenő- vagy munkanap volt.

Számok, térképek mindenkinek

A MTA CSFK 2019 végéig elkészít egy térképes lekérdező-felületet, amelyen keresztül a várostérségben zajló valós mozgások mindenki számára megismerhetők és elemezhetők lesznek. A tudományos eredmények piaci hasznosítására a kutatók spin-off céget hoztak létre GEOInsight néven.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...